نشانه های اولیه برای پیش بینی دیابت نوع 1 در کودکان

26 فوریه 2015- تحقیقات جدید نشان می دهد پیش بینی ابتلا به دیابت نوع1 در کودکان امکان پذیر است، این کار با اندازه گیری وجود اتوآنتی بادی در خون انجام می شود. حضور اتوآنتی بادیها در خون برای تشخیص حمله ی سیستم ایمنی به سلولهای تولید کننده ی انسولین کمک می نماید.

پرفسورLernmark  از دانشگاه Lundدر سوئد می گوید: در مطالعه ی TEDDY  ما دریافتیم که اتوآنتی بادیها غالباٌ در طی چند سال اول زندگی ظاهر می شوند.

در مطالعه یTEDDY  که بودجه ی آن توسط موسسه ی ملی بهداشت آمریکا تامین گردید، 8600  کودک سوئدی، آمریکایی، آلمانی و فنلاندی شرکت داشتند. این کودکان بطور ارثی در معرض خطر دیابت نوع1 قرار داشتند این خطر در بررسی خون بندناف آنها مشخص گردید.

TEDDYمخفف The Environmental Determinants of Diabetes in the Young  است.

آنتی بادیها بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و وجود آنتی بادیها در خون علامت واکنش سیستم ایمنی به یک مزاحم مانند ویروس یا باکتری است. گاهی اوقات سیستم ایمنی شورش کرده و به سلولهای بدن حمله می کند. اتوآنتی بادیها نشانه ی وجود یک بیماری اتوایمیون هستند و نشانگرهایی را در بدن ایجاد می کنند که مشخص کننده ی وجود یک حمله ی ایمنی در داخل بدن هستند برای مثال اتوآنتی بادیهایی که علیه سلولهای سازنده ی انسولین در پانکراس تولید می شود.

این یافته های جدید از تحقیقTEDDY  در مجله ی Diabetologia  منتشر شده است، این نتایج نشان می دهد 3 راه برای پیش بینی ابتلا به دیابت نوع1 وجود دارد:

1-    اگر اتوآنتی بادیهای حمله کننده به انسولین درخون یافت شود (IAA). در سوئد این آنتی بادیها معمولاٌ در سن 18 سالگی مشاهده می شوند البته در این تحقیق مشخص گردید اکثر نوزادان زیر یک سال تحت تآثیر این اتوآنتی بادیها قرار می گیرند. چنانچه اتوآنتی بادیهای ثانویه ای بعداٌ شناسایی شوند فرد به دیابت مبتلا می شود اما این مسئله ممکن است تا 20 سال به طول بیانجامد.

2-    تشخیص اتوآنتی بادیهایی که پروتئینGAD64  را که در داخل سلولهای تولید کننده ی انسولین قرار دارند، هدف قرار دهند. در سوئد این اتفاق معمولاٌ در سن 2.5 سالگی حادث می شود در حالیکه در این مطالعه مشخص گردید بطور کلی این اتفاق در سن دو سالگی شایع است.

3-    اگر هر دوی این آنتی بادیها با هم در بدن ظاهر شوند.

 در مطالعه ی TEDDY، 40 درصد از این کودکان به دیابت مبتلا شدند. از میان شرکت کنندگان در این تحقیق6.5  درصد از کودکان قبل از6 سالگی اولین اتوآنتی بادیها در بدنشان ظاهر گردید.

·        در 44 درصد از موارد تنها اتوآنتی بادی نسبت به انسولین (IAA) داشتند و در اکثر آنها این اتوآنتی بادی در سن 1 تا 2 سالگی در خون ظاهر گردید.

·        در 38 درصد از موارد اتوآنتی بادیGAD65  (GADA) شناسایی گردید، تعداد این اتوآنتی بادیها تا سن 2 سالگی افزایش یافت و سپس ثابت باقی ماند.

·        در 14 درصد از موارد هر دو نوع آنتی بادی همزمان در بدن کودکان شناسایی گردید و حداکثر مقدار این آنتی بادیها در سن 2 تا 3 سالگی مشاهده شد.

خطر ارثی ابتلا به دیابت نوع 1، نوع اتوآنتی بادیی را که در کودکان وجود دارد مشخص کرد.

با این حال هنوز علت شروع حمله ی سیستم ایمنی به سلولهای سازنده ی انسولین مشخص نشده است یک تئوری اینست که یک عفونت ویروسی سبب تحریک حمله ی سیستم ایمنی به سلولهای انسولین ساز می شود. این امکان وجود دارد که دو بیماری مختلف در تحریک حمله ی سیستم ایمنی به سلولهای انسولین ساز نقش داشته باشند اولی یک عفونت ویروسی که سبب تولید اتوآنتی بادیها بر علیه انسولین می شود و دیگری عاملی که سبب تولید اتوآنتی بادی علیه GAD65می شود.

در این تحقیق والدین کودکان شرکت کننده به طور منظم نمونه های خون، مدفوع و ناخن این کودکان را تهیه کرده و در اختیار دانشمندان قرار دادند همچنین اطلاعاتی در مورد مواد غذایی که به کودکان داده می شود و بیماریهایی که این کودکان به آن مبتلا شده و داروهایی که مصرف می کنند ی در اختیار دانشمندان قرار گرفت. هنگامیکه اتوآنتی بادیها در خون کودک تشخیص داده شد محققین به آنالیز تمام اطلاعات برای بررسی علت شورش سیستم ایمنی پرداختند.

منبع : www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150226084719.htm